fbpx

In het kort

Topo4D is een landmeet- en expertisekantoor in Aalst.

icon_widget_image Beschikbaar op afspraak icon_widget_image Hof Somergem 58 9300 Aalst icon_widget_image +32 473 70 89 15 icon_widget_image info@topo4d.be
  /  Drone   /  Welk effect heeft aerodynamica op een drone?
drones voor opmetingen

Welk effect heeft aerodynamica op een drone?

 

Door de ronddraaiende beweging van de props of de verplaatsing van het vliegtuig gaat er een luchtstroom over de vleugels of de propellers. Deze veroorzaakt een druktoename onder het profiel en een drukafname boven het profiel van de vleugel of de propellor.

 

Aerodynamica is iets vrij complex, en vormt eigenlijk de wetenschap die zich focust op de bestuderingen van stromingen van lucht en andere gassen.

Gezien de moeilijkheidsgraad van de materie, en omdat het maar voor een deel relevant is gaan we hier slechts kort op in, maar contacteer ons gerust mocht u hier nog vragen over hebben.

Verschillende soorten aerodynamica:

Binnen de aerodynamica spreken we over 2 verschillende soorten krachten wanneer een voorwerp in de wind staat.

De eerste betreft de heersende wind. Deze is er wanneer een voorwerp zich ook op een vaste plaats bevindt.

De andere kracht is de relatieve wind, en vormt zich wanneer een voorwerp zich door de lucht begeeft in combinatie met de heersende wind.

Wanneer een drone zich in de lucht bevindt zal het altijd de relatieve wind zijn die van toepassing is.

Ook zonder wind zijn er krachten van toepassing op een voorwerp. Zo is er de zwaartekracht, en de reactiekracht of lift die voorkomt dat het vliegtuig / de drone naar beneden valt.

Naast een heleboel andere krachten die in de praktijk van toepassing zijn is het voornamelijk de trekkracht of thrust van de propellers onder de vorm van een reactiekracht er voor zorgt dat de drone zich omhoog begeeft. Deze trekkracht werkt namelijk de zwaartekracht tegen. Zowel bij vleugelprofielen als bij propellers gebeurt hierbij iets gelijkaardigs.

Door de ronddraaiende beweging van de props of de verplaatsing van het vliegtuig gaat er een luchtstroom over de vleugels of de propellers. Deze veroorzaakt een druktoename onder het profiel en een drukafname boven het profiel van de vleugel of de propellor.  Dit zet zich om in een kracht die het toestel in de lucht houdt. Het verschil in onder- en bovendruk wordt gemaakt door de splitsing juist voor het vleugelprofiel. Door de vorm is het makkelijker voor de lucht om onder het profiel te gaan dan erboven, waardoor er een drukverschil ontstaat.

How planes work | the science of flight - Explain that Stuff

Bron: explainthatstuff.com

 

Vragen omtrent drone diensten? Contacteer ons gerust.